Monday 14 May 2012

Dah 10 tahun aku bunuh orang tak kena tangkap...kenapa hari ni kena tangkap pulak?

Hoh...apa punya mentaliti la.


Tadi aku dok usha FB, then aku terbaca ade sorang member aku ni post pasal pembinaan tempat ibadat secara haram. Aku pon tak paham, nk beribadat tu buat pahala, benda kebaikan, tak kira la kan agama ape sekalipun...tapi kenapa la nak bina secara haram? Kalau agama aku ajar halal tu dari segi semua aspek...perbuatan, niat, method, execution, sources etc etc. Aku caye agama lain pun same je...bende yang baik ni biasa memane pun stended.


So back to the story. Member aku ni pun kutuk ah pembinaan secara haram ni. Nak tau sebabnye? Sebabnye...si pembina2 haram ni boleh la pulak gi komplen sbb tempat beribadat diorang ni nk dirobohkan. Si peroboh dituduh zalim. Ek eh...pembinaan tu dh la secara haram, xde permit, tanah tu pun dh kire kene ceroboh, boleh la pulak kate orang yg nk roboh tu zalim. Abis yg ko suke2 gi ceroboh tanah orang tu x kire zalim ke? Masuk court of law pun ntah2 ko yg kene dende.


Hoh...apa punya mentaliti la.


Ni reminds me of my other friend punye quote. Die quote ni pepagi bute kt opis sebab tensen dgn mentaliti2 org kt opis. Kesah die, ade bende yg salah yg die nk betulkan. Si pesalah boleh la jawab, "I dah buat bende ni lama dh. So far OK je." Bayeeekkk punye jawapan kan? Member aku pun dh hangin...die pun bagi satu perumpamaan:


"Abis tu kalau you dah bunuh orang selama 10 tahun tak kena tangkap. Maksudnya OK la bunuh orang tu?"


Ahaha terkedu yg mendengarnye. Memang baik ah reply member aku ni. So ni same je cam si penceroboh pembinaan haram rumah ibadat tu. Ko dh lah menceroboh, buat secara haram, dh tu nk kene roboh dok senyap2 redha dengan ketentuan Ilahi dh lah...dh mmg salah ko in the first place. Abis tu xkan ko pun nk ckp, "I dh bina ni dh 10 tahun. OK je. Kenapa sekarang baru nk kene roboh?"


Nak aku ulang ke?


"Abis tu kalau you dah bunuh orang selama 10 tahun tak kena tangkap. Maksudnya OK la bunuh orang tu?"


Ko patut bersyukur tau selama ni die bg ko ilek lepak situ x kacau. Ni bile die nk tanah die balik respek je la. Takkan die pulak nk sacrifice utk ko. Ko tau tak zalim tu maksudnye meletakkan sesuatu x kene pd tempatnye? Klu tuan empunya tanah tu x ambik balik ape yg hak die dan tunaikan tanggungjawab die atas tanah tu...haaa tu la baru dinamakan zalim. Ko si pembina haram, memang dah sah2 zalim sebab ko bina something bukan kt tempatnye (w/out permit, bukan tanah ko). Isk...x paham aku...


Hoh...apa punya mentaliti la.

No comments:

Post a Comment