Sunday 20 May 2012

72 Heritage Cafe, Kota Kemuning

Seperti mana blog2 orang lain, aku pun nak buat review pasal tempat makan jugak.


So last Thursday I had a chance to have lunch at 72 Heritage Cafe which is located at Kota Kemuning. Deco cafe ni pada aku quite decent. Ada ala2 Oldtown, Papparich, dan yang seangkatan dengan nya walaupun belum boleh dikira setaraf lagi. Kira nya selesa la untuk having a good lunch and an upgrade bagi aku yang hari2 layan nasi campur kat kedai makan biasa je. Kalau nak bawak business prospect ke pun boleh, ambient dia not bad. Cuma tak ada aircond je lah. Tapi one plus point, dia ada UniFi (wifi). So boleh surf dengan lajunyaaaaa...


Interior view # 1
Interior view # 2
Yang ada peti2 kaca tu is where the counter is located

In term of space, kedai ni agak kecik jugak la. Size one shop lot. You can judge it yourself based on pictures above. Ada la dalam 15 meja dekat dalam dan 1 meja dekat luar. Aku datang dua kereta (8 orang). Satu group duduk dalam, and another group duduk luar. Reason 1) sebab tak dapat meja yang cukup besar untuk seat kitorang semua dekat dalam, 2) member2 aku prefer duduk luar so that boleh smoking. Time kitorang sampai tu agak full house, so that's why tak boleh nak combine meja.

Dekat luar cafe ni ada dihiasi dengan sebuah beca, and dia gantung Menu of the Day dekat situ. Ada budak2 suka la dok main panjat2 atas beca ni.

Beca dekat luar cafe
Budak2 tengah dok main panjat2 beca

Hari yang aku datang tu Menu of the Day dia as dalam picture lah. So aku order Tom Yam Fried Rice. Rasa? Hmmm...not bad. It is not something yang kalau aku stay at Ampang aku akan sanggup travel to Kota Kemuning semata2 nak makan Tom Yam Fried Rice dia. Nope, not to that standard. But I will definitely add this cafe in my "Places to have lunch" list (FYI...aku kerja dekat Shah Alam dekat2 Proton Hicom tu). So this can be added to yours as well to add variety to your food places. Bawah ni aku sajikan dengan gambar Tom Yam Fried Rice aku. Yummy...yummy...


Tom yam fried rice
Tom yam fried rice + sirap selasih

Service? Agak slow. We only get our food after 20-30mins or so. But I am giving benefit of the doubt to the owner sebab time kitorang datang tu agak full house and ramai yang belum dapat makanan. Aku rasa owner ni buat order based on meja...that including air and appetizers I assume. Reason sebabnya after 20 mins ambik order air and appetizers kitorang still tak sampai2 lagi. Then bila air + appetizers sampai, main course menyusul in less than 10 mins. Kebiasaan nya even main dish sampai lambat pun drinks + appetizers akan sampai lepas 5-10mins ambik order ye tak? Anyway, pak cik yang ambik order ni (white haired guy, baby blue shirt dalam gambar "Interior view #2" above), which aku rasa the owner, is quite a nice chap and follow the rules kind of person. So tak ada masalah korang tak puas hati "Eh, meja sana datang lambat, kenapa order dia sampai dulu?". Ehehe. Kisahnya, sebab waktu kitorang baru2 sampai tu, dia ada lalu kat sebelah meja kitorang. So kitorang panggil la untuk ambik order. Tapi dia cakap dia tak boleh ambik order kitorang lagi sebab ada meja dekat dalam (yang sampai sebelum kitorang) belum di ambik order mereka. So dia kata kitorang kena follow queue. Ok lah...fair enough, and aku rasa kalau aku pun jadi meja kat dalam tu aku tak nak orang yang datang lambat kena layan dulu. No qualm on that. In fact aku nak bagi plus point kat pokcik ni sebab ada principle =)


Pricing berpatutan. Boleh dikatakan murah. Untuk tom yam fried rice aku harga RM6.80 je. Ada tulis kat menu of the day board dia. Mahal la sikit compare makan dekat food court or kedai nasi campur biasa kan. Tapi bila pikir2 balik, kadang2 aku makan nasi campur pun jejak gak harga RM7.00. So apa yang kitorang order? 3x Tom yam fried rice, 1x sirap ais, 1x sirap selasih, 1x teh o beng, 1x fried wanton (6pcs) = RM 33.40. Makan 3 orang. So ok la tu kan? Dengan ada wifi, deco yang menarik, aku memang tak ada complaint pasal harga. Dalam menu dia ada la jugak Western, and as usual, Western food ranging around RM10 per dish. Itu pun standard la kan?


Last but not least...parking. Pada yang risau pasal parking, don't worry, there's plenty of parking available. In fact, kitorang datang time peak hours lunch ni pun dapat parking betul2 depan kedai. Memang banyak. Tapi tak berani nak cakap la kalau time weekends or dinner macam mana kan. In terms of reachability, aku letak map dekat bawah ni. Kitorang dari Shah Alam ikut KESAS je la.


Overall feeling? Aku won't hesitate kalau ada sesapa ajak aku makan sini lagi. Rasa sedap, pricing OK, ambient and environment agak comfy...so give it a try fellas!




View 72 Heritage Cafe in a larger map

No comments:

Post a Comment